DIY: Lettstrikka babyteppe

Vi har fått eit lite tilskudd i gruppa vår her borte, og den lille jenta måtte jo få ein liten barselsgave! Så når vi var til Florida satte eg i gang med ei enkelt koseprosjekt, nemlig eit babyteppe. Superenkelt om du kan strikke rett og vrang. Det tar jo litt tid med slike tepper, siden dei putselig må være litt lenger enn du hadde tenkt, men viss du bare tar det som eit koseprosjekt om kveldane når du ser på tv feks, så kan det fort 😊  Eg var så lur at eg skreiv ned oppskrifta etterkvart som eg kom på korleis deg skulle sjå ut, så den får dåke under her.

SAMSUNG CSC

Du treng:

  • Rundpinne som passar til garnet du velger. Eg har strikka i pinnenummer 3,5.
  • God tråd. Kor mykje avhenger a størrelsen på teppe.

SAMSUNG CSC

Slik gjer du:

  • Legg opp 150 masker på rundpinnen.
  • Strikk riller att og fram 5 ganger, totalt 10 rader. Dette er nederste kanten på teppet, altså det som blir “ramma”. Sjå til venstre for tommelen min på bildet over.
  • Etter 5 riller skal du begynne på mønsteret. Du skal alltid strikke 5 masker rett på dei 5 første og 5 siste maskene på pinnen. Dette for å lage “stolpane” på ramma rundt.
  • Etter dei 5 første maskene rett, strikker du *10 masker vrang, 10 masker rett*, gjenta til du har 5 masker igjen på pinnen. Desse strikkar du rett.
  • Snu arbeidet og strikk tilbake på samme måte. Men husk at du strikker “glattstrikk-ruter”, så har du strikka rett på eine sida, skal du strikke vrang når du er på andre sida osv.
  • Strikk slik 10 omganger før du byttar og strikker omvendt *10 masker vrang, 10 masker rett*. Det er her sjakkmønsteret kjem fram.
  • Strikk teppet så langt du ønsker, men husk å avslutt med 5 riller att og fram, slik at heile teppet blir ramma inn.
  • Fest trådar og teppet er klart for vasking, damping og innpakking.

SAMSUNG CSC

Mulig det var ein rimelig dårlig forklaring, men det er bare til å sjå på bildene så ser du korleis teppet skal sjå ut. Annankvar rute med rett og vrang. 😊

SAMSUNG CSC

Lettstrikket babyteppe på 1-2-3 😀

#diy #baby #babyteppe #hjemmelaget #heimelaga #heimestrikka #strikka #knitting #babystrikk #gjørdetselv #ruteteppe #enkeltstrikk #enkelstrikk #hobby #kreativitet

39 kommentarer
    1. Ida: Hei! Det veit eg dessverre ikkje, siden eg kjøpte eit stort nøste… Lurer på om det kanskje går rundt 300 gram? 🙂

      1. Hei! Du kan feks bruke Drops merino extra fine, Sandnes merino, Sandnes duo, lerke osv. Mange fine garn som ligger på strikkefasthet rundt 22/10 og pinne 3-4 🙂

    2. Hei! Jeg har ikke strikket så mye, og tenkte å prøve meg på dette siden forklaringen var lett å forstå. Vet du cirka hvor mange garnnøster man trenger? Jeg har bare virkelig ingen peiling, så vet ikke om jeg trenger 2 eller 20 😅

      1. Tja sei det.. Eg trur eg burde oppdatert denne oppskrifta på sikt, og lagt inn mengde garn. Eg kjøpte nemlig eit svært nøste på Walmart og strikka til det blei stort nok..
        Men tenker rundt ein 300-400 gram bør holde. Alternativt kan du jo strikke ein koseklut av resten 🙂

      1. Hei! Det er veldig vanskelig å sei, då eg kjøpte eit svært nøste med garn i USA.. men 5 nøster feks merino meiner eg holder 🙂

    3. Hei,når du strikker på rundpinne strikker du ikke bare rundt i ring da,lurte siden du skrev at vi skulle strikke fram og tilbake på ramma? Er nybegynner når det gjelder strikking,men har lyst å lære meg det,tenkte jeg skulle prøve dette teppe.

      1. Hei! Du kan strikke frem og tilbake på rundpinne også 🙂 Det er lettere å ha arbeidet på rundpinne enn en laaang vanlig strikkepinne.

      2. Strikker du rundt i ring strikker du jo arbeidet sammen så det blir en tube. Om du mente det sånn. Frem og tilbake er veldig enkelt og greit.

      1. Hei!

        Eg veit dessverre ikkje kor stort det blei.. Er så lenge siden eg laga det og, så har det ikkje tilgjengelig. Trur nesten eg må lage eit til, så eg kan måle og oppdatere oppskrifta! 🙂

    4. Hei! Jeg driver å strikker dette nydelige teppet Nå, men skjønner ikke når det står i oppskriften : Strikk slik 10 omganger før du byttar og strikker omvendt *10 masker vrang, 10 masker rett*. Det er her sjakkmønsteret kjem fram.? Skal jeg først strikke 10 rett. Og 10 vrang også plutselig 10 vrange og 10 rett? Og 10 omganger vil det si ti ganger frem Og tilbake?

      1. Hei!
        Du skal strikke slik at du får ein kvadrat til slutt. Så skal du lage ein motsatt kvadrat over den igjen. Rett over rett og vrang over vrang 10 omganger (til du har ein kvadrat), så skal du ha motsatt, slik at du får ein kvadrat med vrangmasker over den rette kvadraten 🙂

    5. Hei! Hvor lang tid brukte du på dette? Er det optimistisk å prøve å få dette klart på 4 måneder? Er nybegynner 🙂

      1. Hei! Ja, det skal ikke være noe problem å strikke på 4 mnd 🙂 Folk strikker i forskjellig tempo. Jeg brukte ikke lang tid på dette, kanskje 1-2 uker med litt strikking her og der. Lykke til! 😀

    6. Hei! jeg prøver meg på dette teppe, men jeg vet ikke om jeg har helt forstått oppskriften. Nå har jeg strikket 5 rette, 10 vrange og 10 rette helt til nye 5 rette også lurere jeg på skal rett på vrang og vrang på den rette eller skal de ha rett og rett og vrang og vrang. var ikke så lett å se når teppet er brettet. Mvh Maria

    7. Hei,

      Det står at du skal bytte 10 vrang, 10 rett etter 10 omganger, men da står det også 10 vrang, 10 rett. Skal det egentlig være 10 rett og 10 vrang på sistnevnte?

      Veldig grei oppskrift ellers for en nybegynner

      1. Nei, for å få firkantene/ mønsteret så må du bytte om 🙂 Egentlig så kan du bare følge mønsteret, så ser du det når du strikker. 🙂

        1. Jaa, jeg prøvde meg frem og fant ut av at det var sånn jeg tenkte. Sikkert bare litt forvirrende når alle ordene er like! Takk for svar😊

    8. Hei jeg og lurer på noe om dette i oppskriften. No skal jeg strikke på rundpunne. Laget bord og strikket første omgang av 10. så no når første omgang er ferdig og skal strikke på nytt igjen. Skal jeg da strikk vrang på den siden og som på 1 omgang? Og da bytte fra vrang til rett etter 10 omganger?

    9. Hei!
      Kjempefine tepper. Jeg er straks ferdig med teppe nr 4.
      jeg bruker 6 nøster Superwash ullgarn.
      Enkelt teppe, enkel,oppskrift, som en «ikke flink til å strikke» greier 😊🌹

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg