Oppskrift: Mona ´s indiske korma

Er det nåke Mona kan, så er det indisk.😊  Eg har aldri sett nåken ha så masse forskjellig krydder i skapet, og i tillegg bruke det. Eg har alltid tenkt at indisk er så vanskelig å lage i fra bunnen av, men det er jo absolutt sant det ho seier, at om ein bare har krydderet så er det jo superenkelt å lage indisk! ✌️ Greit nok det tok litt tid, men til ein så god middag så var det verdt det. Neste gang eg skal lage, så skal eg hive sammen dobbel porsjon og fryse ned.  Eg lagte og denne retten vegetar, men det er bare å tilsette kylling om ein ønsker det. Då treng ein ikkje sååå mykje kikerter i 😊

SAMSUNG CSC

Ja, ingredienslista kan sjå litt skummel ut.. Men så verdt det!

Du treng (4 porsjoner) :

  • 3 dl kikerter (1 boks) Eg brukte to stk, siden eg ikkje tilsatte andre grønnsaker.
  • 2 dl cashewnøtter
  • 1 løk
  • 2 cm ingefær
  • 7 dl grønnsakskraft, eller vatn kokt opp med grønnsaksbuljong
  • 2 ss olje til steiking
  • 1 ts paprikapulver
  • 1 ts korianderkrydder
  • 1 ts garam masala
  • 1 ts salt
  • Pepper
  • 1 ss tomatpure
  • 2 dl kokosmelk
  • 1 lime
  • Frisk koriander
  • Andre grønnsaker etter ønske. Feks potet, blomkål, brokkoli. Ferdigkokt.

 

 

Slik gjer du:

  1. Bløytlegg cashewnøttene i ca. 1 time.
  2. (Ønsker du flere grønnsaker i retten, kutt de opp og  sett på kok)
  3. Skyll kikertene til skummet forsvinn.
  4. Rens løk, kvitløk og ingefær, og kjør det deretter så jevnt du greier i en kjøkkenmaskin. Ha blandinga over i ei lita skål.
  5. Kjør cashewnøttene med halvparten av grønnsakskrafta heilt jevnt i kjøkkenmaskinen. Dette tar nåken minutt, så vær tålmodig. Desto jevnere du får dette desto bedre konsistens får du på sausen.
  6. Varm opp olje i ei gryte. Ha i løkblandinga og steik den i nåken minutt mens du vender på den.
  7. Ha i paprikapulver, korianderkrydder, garam masala, salt og pepper. Rør det sammen og la det surre i nåken minutt.
  8. Ha i resten av grønnsakskrafta, tomatpure og kokosmelk, og skvis i safta fra limen. La det koke opp.
  9. Bland deretter i cashewpureen. La det småkoke i 10 min.
  10. Tilsett kikertene (eventuelt de andre grønnsakene du ønsker) og la det koke i 10 min til, slik at kikertene blir gjennomvarme.
  11. Server med ris og finhakket koriander. Ha gjerne nanbrød til 

 

SAMSUNG CSC

Eg fekk ein stor porsjon ut av dette, så er kunne fryse ned restane. Det blei faktisk veldig godt når eg varma det opp igjen og. 😊

SAMSUNG CSC

#matprat #middag #student #godmat #oppskrift #indisk #india #hjemmelaget #godmat #enkelmat
 

12 kommentarer

Siste innlegg